Haarlemmermeer

Open Tuinendag Nieuw-Vennep

Zaterdag 17 juni is het zover. Na drie jaar zonder open tuinendag kunnen we weer fijn in de eigen regio op tuinbezoek! Er is een leuke verscheidenheid aan tuinen gevonden en gelukkig zijn tuineigenaren bereid hun tuin open te stellen. Tussen 10.00 en 16.00 uur zijn de tuinen te bezoeken en hieronder is de lijst beschikbaar van de te bezoeken tuinen. In de starttuin van de familie Blok, Oosterdreef 79, ingang achterom in de Klaproosstraat tegenover nr 10, kun je een lijst ophalen met een route en een beschrijving van de tuinen (ook vindt u de beschrijvingen en de plattegrond hieronder, zodat u er vast een blik op kunt werpen). Langs de Oosterdreef is een ruime parkeerplaats voor het geval je fietsen op de auto meeneemt en de route daarna wilt fietsen. Je kunt de route linksom of rechtsom volgen, van 1 naar 2 en zo verder of van 1 naar 8 en dan terugtellend. Zo hopen we de toeloop te spreiden. Er zijn twee kunstenaars die deelnemen aan deze dag door hun schilderijen te exposeren en de fuchsia-vereniging toont haar planten. Genoeg te genieten dus. Wat we niet in de hand hebben is onze gezondheid en het weer. Laten we hopen dat ook dat dit jaar meezit!

Tonia Oosterbeek en Beppy van Wijk

Lijst en beschrijving van de te bezoeken tuinen

De tuinen zijn genummerd van 1 t/m 8. De nummering vindt u terug op de plattegrond. Daarmee bieden wij u een logische volgorde. U kunt ook na tuin 1 naar 8 en dan terugtellend.

1.  Oosterdreef 79, Ronny en Jos Blok (starttuin)

Ingang achterom, via Klaproosstraat tegenover nr. 10

Kleine rolstoelvriendelijke tuin met kapschuur en plantenbakken. Omdat de vrouw des huizes een periode rolstoelgebonden was is de tuin daarvoor geschikt gemaakt. In de gemetselde plantenbakken staan een krentenboompje en kapucijners gezellig naast elkaar. In een andere bak een perenboom (Gieser wildeman) en aalbes en natuurlijk allerlei bloeiends. Ook staan er twee regentonnen van 120 liter elk met een plantenbak bovenop om het regenwater dat op de kapschuur valt te kunnen gebruiken.

De Nederlandse Kring van Fuchsiavrienden (Cor Groen) toont in deze tuin een flink aantal planten.

2.  Akkerstraat 8, Door Brinke

De voortuin is al prachtig met o.a. de atlasceder, groepje berken en de apenbroodboom, waarin vorig jaar wel 50 vruchten zaten. In de besloten binnentuin trekt een prachtige rode roos de aandacht.

3.  Hoofdweg 1143, Laura Formillo en Jeffrey Bosch

Als je het schitterende hekwerk door bent kom je in een droom van een italiaanse tuin. 4 jaar geleden hebben de eigenaren, na aankoop van het huis, de verwilderde coniferen weg laten halen waarna de buurman vertelde dat hij ineens weer daglicht had in zijn huis.

In de tuin staan nu o.a. olijfbomen van 350, 100 en 50 jaar oud, een kurkeik, steeneik, cypressen, agaves, yuca’s en 450 lavendelplanten. Dit alles wordt met veel zorg onderhouden door de bewoners, waar we vandaag van mogen meegenieten.

Anja de Zanger exposeert hier haar schilderijen van planten uit haar tuin.

4.  Raiffeisenstraat 16, Trudy en Ron van der Elst

De voortuin is al een plaatje met een vijver, japanse esdoorns en schitterende beplanting.

Via het pad, waar de grote tegels zijn vervangen door gras om te zorgen voor meer afvoer van regenwater, kom je in de achtertuin met ook weer een japanse uitstraling. Van de drie moerbeibomen die in de tuin stonden was er een dood gegaan. Dat geraamte ondersteunt nu de Wisteria die door de bewoners, vanwege zijn uitbundige bloei Hysteria wordt genoemd. In totaal herbergt deze tuin met zijn bescheiden formaat toch zo’n 30 bomen.

5.  Binderstraat 27, Tonia Oosterbeek

Besloten tuin met vijver, die is beveiligd met een rooster omwille van de kleinkinderen. Hier kun je zien wat je op een klein oppervlak kunt doen met mooie klimmers tegen de schutting en een uitgekiende beplanting. Een gezellige knusse tuin. In de voortuin is te zien hoe dik een boomwortel is.

6.  Lichterstraat 6, Carla Perdaan

De voor- en achtertuin zien er mooi verzorgd uit. Het ontwerp is ooit met LEGO gemaakt en voldoet nog steeds. Dankzij de hobby, tuincentra bezoeken door het hele land, is er een grote verscheidenheid aan (vormsnoei)boompjes en planten met veel details. Er is ook een vijver met vissen.

7.  Sikkelstraat 70, Gerda van Groenigen

Prachtige grote tuin met mooie bomen, een vijver, een grote verscheidenheid aan planten en een kas. Achterin de tuin is een verhoogd gedeelte gemaakt door, achter de gestapelde oude dakpannen de uitgegraven grond van de vijver te bergen. Daardoor kunnen kikkers, salamanders en andere kleine dieren hier een schuilplaats vinden.

Yolanda Verheul exposeert onder de overkapping haar schilderijen en ansichtkaarten. De opbrengst van haar werk gaat naar “Wereldwijd voor Kinderen”.

8.  Hoofdweg 1424, Deliane en Jan Suidgeest

Deze grote tuin is in de Engelse landschapsstijl ingericht. In 2020 is er, na sloop van de boerderij die ernaast stond, tijdens een storm een aantal grote coniferen gesneuveld. Nu zijn ze nog bezig met het opnieuw invullen van deze ruimte.

Er is een groentetuin, een houtopslag met sedumdak, een groot insektenhotel en een grote vijver met krabbescheer, windes van eigen kweek en kikkers. In de tuin moet steeds de keuze worden gemaakt tussen wat goed is voor de bijen en wat je zelf acceptabel vindt.

Plattegrond met daarop aangegeven welke tuinen te bezoeken zijn.